zoeken
project 59 van 59

Factory Outlet Rosada: mooie bestrating voor winkelcentrum

Factory Outlet Rosada: mooie bestrating voor winkelcentrum

1
2
3
4
5
27019-roosendaal02.jpg
27019-roosendaal03.jpg
27019-roosendaal04.jpg
27019-roosendaal05.jpg
27019-roosendaal07.jpg

Opdrachtgever: MDG Europe Management B.V., Roosendaal
Ontwerp: Strabag Bouw en Ontwikkeling BV, Vlaardingen
Uitvoering: Strabag Bouw en Ontwikkeling BV, Vlaardingen
Producent: Morssinkhof Groep Malden

Bij de inrichting van winkelcentrum Factory Outlet Rosada in Roosendaal was duidelijk dat de bestrating mooi moest worden. “Warm en sfeervol, passend bij de stijl van ons winkelcentrum met z’n vrolijke, felle kleuren en variatie in architectuur. Een mooie bestrating in een mooi kleurgebruik in een winkelstraat, maar tegelijkertijd mocht deze niet overdreven aanwezig zijn. Het gaat erom dat de mensen hun aandacht richten op de winkels en slechts zijdelings op de bestrating,” stelt Peter de Laet MSc, Facility Manager van Rosada.

Je zou kunnen spreken over de gulden middenweg: Enerzijds een fraaie bestrating nastreven die bijdraagt aan de beleving van het winkelen en die anderzijds op een terughoudende manier aanwezig is. Maar wél indirect doorklinkt in de beleving van mensen die er lopen te shoppen. Opdrachtgever MDG Europe Management en aannemer Strabag Bouw en Ontwikkeling BV zijn er in geslaagd die twee ‘aparte werelden’ met elkaar te verbinden. De opdacht om de bestrating te ontwerpen en aan te leggen zit vervat in de Design&Build van Strabag. Deze kwam met de opzet van een basisbestrating van getrommelde betonstraatstenen in een zacht genuanceerd kleurenspectrum. Een uniforme, vrolijk getinte stadsvloer. Als verbijzondering zijn tussen de hoekgevels van tegenoverliggende winkelpanden lijnen van betonstraatstenen van 21 x 42 cm gelegd. In dezelfde kleurstelling als de basisbestrating. Geen opvallend contrast maar een fijnzinnig detail. Heel consequent zijn deze dwarslijnen (lijnwerking) aangebracht, soms vrijwel haaks, soms taps toelopend. Tussen deze lijnen zijn met regelmaat vlakken betontegels 42 x 42 cm gelegd - eveneens in dezelfde bontgenuanceerde kleurstelling  (gemêleerd) of vlakken ‘neutrale’ rode klinkers of zwarte natuursteen. Met het kleurenspel en die vlakken is de positie van de winkelgevels/entrees extra geaccentueerd.

Het totaalresultaat is een harmonieuze bestrating in warme tinten, waarbij de ritmische accenten het gevoel van uniformiteit doorbreekt. Maar nogmaals, detaillering zonder overdreven aanwezig te zijn. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het metselwerk en de voegen. “Aanvankelijk wilde wij dat bontgekleurd hebben met voegen met kleurspikkels, maar dat is teruggebracht tot neutraal, stijlvol metselwerk met extra ruwe stenen in mooie grijstinten. Wederom op zichzelf een fraai materiaal met voldoende uitstraling, maar in z’n toepassing toch niet te schreeuwerig.”

Proefstukken
Op die manier zijn alle materialen gewogen en gekozen. Voor de bestrating zijn proefstukjes met alle beoogde materialen aangelegd om de keuzes gefundeerd te kunnen maken. De voorgestelde opzet met getrommeld betonstraatstenen met vlakaccenten (getrommeld, afwerking) bleek een schot in de roos. “Er werd een esthetisch en kostentechnisch evenwicht bereikt in de uiteindelijke keuze van het straatwerk. Want het gekozen betonnen materiaal biedt een goede, functionele en toch ook plezierige bestrating. Voor ons was belangrijk de lange en brede winkelstraten genoeg variatie mee te geven. Het gaat immers om een hoogwaardig winkelcentrum, waarin op alle details is gelet bij het ontwerp en de realisatie. Ik denk dat een dergelijke bestrating in menige andere openbare ruimte sterk opvalt. Maar hier in de drukte van de vele winkels met de kleurrijke gevels en het talrijke winkelende publiek toont de bestrating zich bescheiden. Precies zoals de bedoeling was.”

De winkeliers zijn tevreden na ruim een half jaar dat Rosada geopend is. Peter de Laet: “ In het begin hebben wij hier en daar een stukje moeten herstraten om de vorming van plassen te minimaliseren, maar daar is het dan ook bij gebleven. De bestrating ligt er strak bij. Dat willen wij ook zo houden. Daarom zin bij de recente aanplant van tien appelbomen wel plantvakken gemaakt, maar is met opzet geen elektriciteitskabel getrokken om de bomen te kunnen aanlichten. Op het moment dat je dit met de aannemer bespreekt, is duidelijk dat je daarmee de kwaliteit van de bestrating aantast. En die kwaliteit is ons heilig. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat we kauwgom, sigarettenpeuken en ander vuil meteen verwijderen. Daardoor gaan bezoekers ook zelf bewuster met hun afval om. De bestrating ziet er na een half jaar nog uit als nieuw. Dit is ook feitelijk onze filosofie. Ervoor zorgen dat Rosada zijn nieuwstaat behoudt. Ook al is het winkelcentrum straks een paar jaar oud.”

Uitbreiding
De verwachting is dat Rosada over een paar jaar nog een stuk groter is. Er liggen plannen om de 15.600 m2 winkeloppervlakte uit te breiden met nog eens 5.000 m2. Peter de Laet: “Bij de opening een half jaar geleden hadden wij direct een bezitting van 65%. Dat is hoog, zeker in vergelijking met andere startende factory outlets. We zitten nu op 70% winkelbezetting. Maar als je in ogenschouw neemt dat wij pas een half jaar op weg zijn en dat op drukke dagen alle 1.600 parkeerplekken (parkeren) en de fietsenstalling bezet zijn en dat we met pendeldiensten mensen aan- en afrijden van andere parkeerplaatsen en vanuit de binnenstad, dan is één ding duidelijk: het winkelend publiek is enthousiast. Als wij er dan voor zorgen dat mensen hier prettig winkelen in een schone, sfeervolle en veilige omgeving, dan moet die groei kunnen slagen. We doen er in elk geval alles aan om het onze gasten naar de zin te maken. Ook met een warme, mooie en comfortabele bestrating met betonnen producten.”

Alle projecten
Project aanmelden

project 59 van 59

Betonnen bestrating, oneindig veelzijdig