zoeken
project 37 van 59

Landschap en bestrating voegen iets toe aan internationale school Den Haag

Landschap en bestrating voegen iets toe aan internationale school Den Haag

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
27018-interschooldenhaag06.jpg
92_1287385865_27018-interschooldenhaag01a.jpg
27018-interschooldenhaag07.jpg
92_1287385868_27018-interschooldenhaag02.jpg
27018-interschooldenhaag08.jpg
92_1287385870_27018-interschooldenhaag05.jpg
27018-interschooldenhaag09.jpg
27018-interschooldenhaag10.jpg
27018-interschooldenhaag03.jpg
27018-interschooldenhaag04.jpg

Opdrachtgever: International School of The Hague
Ontwerp: Buro Sant en Co, Den Haag
Uitvoering: Firma Boers, Veenendaal, firma Kompeer
Producent: Struyk Verwo Infra

De nieuwbouw van de International School of The Hague is een opvallende verschijning: een langgerekt, fraai gebouw dat majestueus op een eiland in een landschappelijke omgeving tegen de duinrand van zuidwest Den Haag ligt. De buitenruimte, ingericht naar een ontwerp van Buro Sant en Co, versterkt gebouw en landgoedsfeer. Niet door het karakter nog eens extra dik aan te zetten, maar juist door eenvoud, zodat sprake is van een natuurlijke confrontatie van gebouw en landgoed. Eenvoud in de vorm van een verhoogde plint, grotendeels bestraat met chique betonstraatstenen.

Feitelijk is het schoolgebouw door landschapsontwerper Wim van Krieken van Buro Sant en Co uit Den Haag als één grote schijf op een verhoogde plint geplaatst. Sant en Co is door de architect van het gebouw, Atelier Pro, ingeschakeld om het 2,7 hectare grote landgoed in te richten. Enerzijds voor een landschappelijke setting van de school, anderzijds om de circa 1850 leerlingen van diverse leeftijdscategorieën ruimte te geven voor sport, spelen en verblijf. Nog even los van de functionele ruimtes als fietsenstallingen en parkeerplaatsen (parkeren) voor docenten en personeel. “Alles is gebundeld in de verhoogde plint,” legt Wim van Krieken uit. “Schoolplein, verschillende spel- en verblijfszones, entree, parkeerplaatsen en parterre. Eén verhoogd podium rondom het schoolgebouw. En daaromheen aan de voorkant een parkachtige voorrijruimte/entreegebied, oprijlaan, brug naar het eiland, waterpartijen, gazon, bomen, beplanting, bloembollenperken en achter de school een groot sportveld. Op die manier krijg je ook een mooie opbouw van de stedelijke straat naar de landschappelijke setting van de school.”

Het principe van de verhoogde plint is even simpel als mooi. “Er was het mooie langgerekte gebouw. Daar paste een mooie langgerekte plint bij. Een krachtig principe in grote eenvoud. Een podium op één hoogte waar zich alles op afspeelt. Maar dan wel op een landschappelijke manier geordend met bijvoorbeeld hagen als fietsenstallingen, parkeervakken, groenstroken, trappartij, grindbak als hemelwaterzone langs het gebouw en een soort matjes als bijzondere speelplekken voor de kinderen. Alle onderdelen komen in feite landschappelijk samen op die plint. Er is wel een vrije wandelzone aangegeven, soms met een haag, soms met een reling en soms door het bestratingspatroon, maar telkens als onderdeel van de plint. In het juiste ritme en met de juiste materialen.”

Ambitie met betonstraatstenen
De plint is voor het grootste deel bestraat met chique antracietkleurige betonstraatstenen van een formaat 10 x 30 cm (langformaat). Met witte stenen zijn verschillende patronen gecreëerd, ook om bijvoorbeeld parkeerstroken of wandelgebied te markeren. Wim van Krieken: “Het complex straalt ambitie uit en daar hoort ook een ambitieuze bestrating bij. Maar we zochten wel die terughoudendheid. Vandaar een mooie kleurvaste, extra lange betonstraatsteen, waarbij we niet alleen afwisselen met witte stenen, maar ook afwisselen met geslepen stenen (afwerking) voor de entree, dat keurig is uitgelijnd op de plint (lijnwerking). Als je het hebt over simpele materialen als hagen, gangbare fietsbeugels en betonstraatstenen, wil dit niet zegen dat het niet mooi kan zijn. Integendeel, ze passen juist in dat principe van eenvoud. Maar wel eenvoud die geheel dienstbaar is gemaakt aan de inrichting en waarbij voldoende subtiele accenten zijn ingebracht om die eenvoud kracht te geven. Bijvoorbeeld de brede betonbanden van maar liefst vier meter lengte die een prachtige omkadering van de plint geven. We hebben ze bij de entree ook als traptreden gebruikt, compleet met op maat gemaakte hoekstukken. Gedetailleerd, verzorgd, harmonieus, kwalitatief, al deze kwalificaties laten toch een ander licht op een kwalificatie als eenvoud schijnen.”

Het principe van de plint komt de landschappelijke setting ten goede. De aanleiding tot spelen van de kinderen op die plint is echter geenszins vergeten. De matjes die op de plint zijn opgenomen geven de leerlingen juist alle gelegenheid lekker te spelen. Bijzondere invullingen gebaseerd op zeethema’s en onder het motto ‘laat maar gaan’. Zo is er een zandbak met strandpalen, matjes met speelvoorzieningen op schelpen, boomschors, basaltblokken, aangespoeld hout, afgezaagde boomstammen, bomen met duikelstangen, kortom inrichtingen en speelaanleidingen voor verschillende leeftijdscategorieën. “Maar ook op de betonstraatstenen met hun patronen kunnen de kinderen zich uitleven. Ik zie ze heus wel krijten op die stenen.”

Sterke combinatie
Daarmee is de buitenruimte van de internationale school een sterke combinatie van plein voor wandelen, sport, spel en verblijf, van functies en van een groene ambiance. Samen met het moderne schoolgebouw, dat mede door zijn glazen luifels óók bijdraagt aan de landschappelijke uitstraling, is het verklaarbaar dat de animo voor de school toeneemt. Er zijn de nodige internationale scholen in Den Haag, maar de verwachting is dat het leerlingenaantal op deze school eerder zal stijgen dan dalen. Ook al moeten de ouders en vervoerbusjes in veel gevallen heel Den Haag door om ze van de Wassenaarse kant naar de stadsrand bij Kijkduin te brengen.

Alle projecten
Project aanmelden

project 37 van 59

Betonnen bestrating, oneindig veelzijdig