zoeken
project 12 van 23

Bonhoeffercollege Castricum: vlotte en vrije bestrating op schoolplein

Bonhoeffercollege Castricum: vlotte en vrije bestrating op schoolplein

1
2
3
4
5
6
27018-bonhoefer05.jpg
96_1286973366_27018-bonhoefer04.jpg
27018-bonhoefer03.jpg
96_1286973368_27018-bonhoefer01.jpg
27018-bonhoefer06.jpg
96_1286973370_27018-bonhoefer02.jpg

Opdrachtgever: Bonhoeffercollege, Castricum
Ontwerp: Kraaijvanger · Urbis, Rotterdam
Uitvoering: GP Groot aanneming, Heiloo
Producent: Struyk Verwo Infra

De buitenruimte van het Bonhoeffercollege in Castricum heeft twee gezichten: aan de kant van het landschap drie hoven met natuurlandschappen, refererend aan duinen, het veenweidelandschap en het stinzelandschap. Aan de entreekant een functioneel schoolplein, sober en doeltreffend ingericht met  grijze grootformaat betontegels en banen rode klinkers (rood/grijs). Toch is het ontwerp juist ook vlot en vrij door de ‘bonheuvel’, de benaming van de leerlingen voor een glooiend gazon afgebakend met een gebogen lijn van zware betonbanden die als zitranden dienst doen.

Ronde lijnen, glooiingen en onregelmatige banen als contrast met het strakke bestratingspatroon. De totale inrichting zorgt voor een aangenaam schoolplein waar het voor de leerlingen van de oecumenische school voor Gymnasium, Atheneum, HAVO en VMBO goed toeven is. Op mooie dagen worden de zitrand en de grashelling volop gebruikt als rustplek. Precies zoals ontwerper Filippus van Leeuwen, landschapsontwerper van Kraaijvanger · Urbis, bureau voor architectuur en stadsontwerp uit Rotterdam, het ook had bedoeld. “Voor scholieren een prettige buitenruimte creëren, niet verstoord door de verkeersroutes op zo’n schoolplein met de vele fietsbewegingen vanuit de twee ingangspoorten. Dát was mijn bedoeling. Het plein is logisch van opzet met zijn bestratingsdeel en sterke contravorm met de grasheuvel als verpoosplek; zo ontstaat er een ruimte waar zich alles kan afspelen: van een directe route naar de ingang tot een rustige verpoosplek. De luwte van het plein is benut voor dat ontspannen.”

Nuttige soberheid
De school is in twee fasen gebouwd, tussen 2002 en 2005 (ontwerp: Kraaijvanger · Urbis). Pas na de tweede fase is het hele schoolplein aangepakt. “Op dat moment was de inrichting als het ware een sluitpost geworden. Dan moet je het simpel houden. Maar dat is niet de hoofdreden om in dit geval uit te gaan van een sober, doelmatig ontwerp. Op zo’n plein gebeurt zoveel dat je die soberheid juist nodig hebt. Ook met soberheid is een aangename sfeer te bereiken. Mits je elementen toevoegt die het voor de scholieren aantrekkelijk maakt. In dit geval is de grasheuvel, die tegenwicht biedt aan de bestrating, een belangrijk element. Een opgetilde heuvel met een mooie rand. In eerste instantie had ik gedacht aan betonnen U-blokken, maar door de ronding is dat lastiger te maken. Vandaar de keuze voor zware betonbanden van 40 cm hoog en 50 cm breed. In het ontwerp had ik de prullenbakken erin geïntegreerd, om de lijn door te laten lopen, maar de aannemer heeft hier dit detail van gemaakt. Die gebogen lijn en heuvel zorgen voor een fraai contrast met het strakke bestratingspatroon en geeft een tegenvorm aan het gebouw.”

Dit patroon is opgebouwd uit grijze grootformaat betontegels van 50 x 50 cm met op onregelmatige afstand banen rode strengpersklinkers. Om een goede aansluiting te krijgen met de zitrand is de verharding doorgelegd en zijn de betonbanden daarop gelijmd. De kolken zijn keurig in de banen opgenomen. Later is een grote boombak aangelegd waar een forse eik is geplaatst, een cadeau van ouders en leerlingen aan de school. De fietsenstalling, die pal voor de entree van het plein ligt, is goed bereikbaar. Een apart gedeelte direct naast het schoolplein is door de gemeente ingericht als parkeerplaats. Hiervoor zijn waterpasserende betonstraatstenen (waterbeheer) gebruikt. Aan de achterzijde van de school, met de drie verschillende landschappelijke tuinen, zijn halve betontegels toegepast. Filippus van Leeuwen: “Aanvankelijk was hier een halfverharding toegepast, maar door opspattend water vervuilde dit de gevel. Vandaar de keuze voor een bestrating, maar dan net even iets anders dan de standaard 30 x 30 betontegels. Vandaar een patroon met halve betontegels (15x30 cm kleinformaat).”

Verrijking
Afwisseling voldoende voor de buitenruimte van het Bonhoeffercollege. Niet alleen wat de landschapstuinen betreft, maar ook het functionele schoolplein. De ontwerper besluit: “Je hebt door de eenvoudige opzet direct overzicht op hetgeen zich op het plein afspeelt. Je moet overzicht houden op zo’n schoolplein. Bovendien is de schaal van het plein met zijn tweedeling tussen bestrating en grasheuvel ook menselijk en daardoor vriendelijk. Met een relatief gering budget is er toch een alleraardigst en prima functionerend schoolplein gerealiseerd.”

Alle projecten
Project aanmelden

project 12 van 23

Betonnen bestrating, oneindig veelzijdig