zoeken

Straategie 5

10_straategie-5-cover.jpg

Op het moment dat op de vakbeurzen Straatgoed en Urban Design duizenden bezoekers de stand van Straategie passeren - waarbij een groot deel even ‘aanklopt’ en belangstelling toont - dan stuit je op zaken die je sterken in de missie van kennisoverdracht. Bijvoorbeeld de kennis dat betonnen bestratingsproducten niet mogen worden vergeleken met de producten van twintig jaar geleden. Hoe kan het anders dat een wethouder openbare ruimte van een grote gemeente niet weet dat met kleurvaste toplagen het vraagstuk van vergrijzing definitief tot het verleden behoort? Of dat vrijwel elk uiterlijk in beton te realiseren is, van modern tot nostalgisch en van stijlvol tot chique. Bestratingsproducten die ook nog eens een toegevoegde waarde kunnen hebben in de vorm van extra stroefheid, waterpasserendheid, geluidsreductie, verkeersveiligheid et cetera. Die kennis moet nog op meer plekken terechtkomen dan gedacht.

Daar past natuurlijk als eerste een mea culpa bij. In die zin dat we betrokkenen bij de inrichting van de openbare ruimte en bestratingen nóg adequater op de kracht van betonnen bestratingsproducten moeten wijzen. Wij zullen er als Straategie in elk geval alles aan doen. Als u suggesties voor nadere uitleg over onderwerpen heeft, horen wij dat graag. Daarnaast kan ik iedereen aanraden een keer langs te gaan bij de fabrikant in de buurt en te ontdekken wat er vandaag de dag allemaal mogelijk is. Een bezoekje aan de website Straategie.nl of de website van de fabrikanten vormt een goede opstap daartoe.

Kennis van producten, kennis van toepassingen, kennis van evenwichtige ontwerpen, ook in deze uitgave vindt u er elementen van terug. Bijvoorbeeld Ben van Ooijen, eigenaar van de modeltuinen in Appeltern die tuinenbezitters adviseert om een evenwichtige tuin te creëren. Liever wat extra aandacht voor groen en een iets minder kostbaar terras - bijvoorbeeld met goedkopere sierbetonnen producten in plaats van de duurste materialen - waardoor de tuin intensiever wordt beleefd. Kennis van machinaal straten, waarbij blijkt dat gemeentelijke opdrachtgevers nog niet allemaal op de hoogte zijn van de verplichting om meer dan 1500 m2 verplicht machinaal te straten. Kennis van succesvolle projecten, die anderen op ideeën kunnen brengen voor de gezochte passende oplossing. We zullen die kennismissie elke keer goed voor ogen houden. Hopelijk vindt u in deze Straategie al iets van uw kennisgading.